Online-seminarium

Den 20 jan 2020 höll Jean-Francois Chardon, producent av simulatorspelet RaceRoom vid Sector3 Studios, ett efterfrågat seminarium om fysikmotorer och dagens bilsimulatorindustri. Jean-Francois berättade att bilsimulatorer har flera underliggande motorer, både för att kunna hantera fysiken och grafiken. Speciellt intressant var att få se vilken typ av data fysikmotorn behövde i spelet RaceRoom. Långa listor och stora matriser med abstrakta sifferkombinationer beskrev allt från däckfriktion till motoreffekt. Dessa data behöver ofta modifieras innan bilarna kan släppas i spelet, berättade han. Till sin hjälp låter de riktiga racerförare som vet hur den verkliga bilen upplevs få testköra bilarna i spelet. Idag samarbetar spelutvecklare av simulatorer nära både professionella racerteam och biltillverkare.

Mer information finner du i rapporten från online-seminariet Racing Game Engines.

Kategorier:

Lämna ett svar

sv_SESwedish